“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan ugama kami”. - ayat 10 alKahfi

23 April 2015

Kecewa Jambatan Bengkok - Tun M




Tulisan Terbaru Tun M Di Dalam Blog Che Det.

(Terjemahan ke Bahasa Melayu Oleh Mohd Hanizam Yunus a.k.a Bluee Oocean)

1. Ramai yang percaya saya begitu marah apabila jambatan bengkok tidak di bina sehingga meminta Najib untuk meletak kan jawatan.

2. Saya bukan lah seorang yang tidak rasional. Memang saya kecewa terutama apabila Najib terpaksa merayu kepada PM Singapura untuk membina jambatan tersebut dan kemudian rayuan tersebut di tolak. Amat memalukan apabila kita tidak berani membina jambatan di negara kita sendiri tanpa terlebih dahulu memohon kebenaran dari Singapura.

3. Episod yang memalukan ini tidak cukup bagi saya untuk meminta Najib meletak kan jawatan. Najib adalah anak kepada Tun Razak, orang yang bertanggungjawab melonjak kan saya sehingga menjadi Perdana Menteri. Dan di sebabkan itu dan di sebabkan Najib menunjukan prestasi yang baik semasa saya menjadi Perdana Menteri, maka saya mahukan Najib menjadi Perdana Menteri. Dan rakyat tahu saya berusaha keras untuk menjadikan Najib Perdana Menteri dengan memberi tekanan kepada Abdullah untuk melantik beliau sebagai TPM supaya dia boleh menjadi PM selepas Abdullah.

4. Tetapi Najib setelah menjadi PM gagal di dalam banyak perkara. Selain dari jambatan bengkok dia juga pada awal nya tidak meneruskan pembinaan landasan berkembar dari JB ke Padang Besar yang telah di persetujui tetapi di gugurkan oleh Abdullah. Dengan cuma RM14 billion kedua projek tersebut sepatut nya boleh di siapkan pada tahun 2010. Terdesak dengan permintaan, beliau akhirnya meneruskan pembinaan landasan berkembar tetapi dengan kos nya yang bertambah sebanyak RM12 billion lagi. Kita kehilangan banyak wang.

5. Kemudian beliau mula melantik budak budak tingkat empat nya termasuk beberapa kakitangan berbangsa British untuk menasihatkan beliau bagaimana untuk mentadbir negara ini. Dan mereka berbelanja lebih dari RM7 billion untuk mengaji penasihat penasihat dari negara asing tersebut. Kita telah merdeka sejak tahun 1957 dan mengusir penasihat penasihat British. Kita berjaya tanpa mereka. Najib seolah olah tidak percaya pada keupayaan rakyat Malaysia untuk membangunkan negara.

6. Tanpa menghiraukan EPU dan jabatan kerajaan yang lain dia menubuhkan sebuah agensi bagi merancang pembangunan negara ini. Agensi tersebut di ketuai bukan oleh penjawat awam dan gaji yang di bayar jauh melebihi gaji yang di bayar kepada kakitangan kerajaan.

7. Kakitangan kerajaan tidak gembira. Pada masa lampau mereka bersendirian merubah negara ini dari sebuah negara sedang membangun ke sebuah negara berpendapatan sederhana. Tetapi sekarang perkhidmatan, kepakaran dan pengalaman mereka tidak lagi di perlukan.

8. Mereka sentiasa setia kepada kerajaan BN. Tetapi sekarang ramai tidak lagi menyokong kerajaan. Malah setelah bersara ada yang menyertai pembangkang dan menjadi calon mereka di dalam pihanraya.

9. Akibat dari peranan yang di beri kepada agensi baru tersebut maka polisi kerajaan pun berubah. Agensi tersebut memberitahu Najib bahawa penolakan Abdullah pada tahun 2008 adalah berpunca dari kaum cina yang tidak menyukai Dasar Ekonomi Baru. Maka untuk menang Najib haruslah mengetepikan DEB dan lebih menyokong kaum Cina dan India.

10. Dia mengurangkan tempat bagi bumiputera di dalam Universiti kerajaan walaupun di dalam universiti swasta, jumlah pelajar bumiputera tidak sampai 10%. Kontraktor dan perniagaan kecil bumiputera tidak lagi mendapat perhatian kerajaan. Ramai terpaksa menghentikan perniagaan mereka.

11. Walaupun tidak di terjemahkan secara langsung, Najib tanpa kita sedari telah memperkenalkan slogan Malaysian Malaysia pembangkang dengan mengelar nya 1 Malaysia.

12. Tunduk kepada kemahuan pembangkang,beliau telah memansuhkan ISA dan membebaskan penjenayah penjenayah di bawah Kediaman Terhad. Kadar jenayah meningkat mendadak.

13. Beliau kemudian mula memberi wang kepada rakyat, bukan sahaja kepada individu berpendapatan RM3000 kebawah tetapi juga kepada persatuan persatuan dan sektor korporat. Berbillion di belanjakan.

14. Perhimpunan demi perhimpunan di adakan. Penganjur di arahkan untuk mengumpulkan 10,000 peserta. Mereka di beri makanan, elaun dan kenderaan untuk ke tapak perhimpunan di mana mereka di berikan sepanduk yang tertera ayat “Saya Sayang PM’. Lagu 1M4U (Saya untuk Anda) di gubah dan di nyanyikan malah pada perarakan hari merdeka.

15. Tetapi di sebalik semua itu kaum Cina masih enggan menyokong Najib. Mereka beramai ramai menyokong pembangkang dan prestasi beliau pada PRU ke 13 lebih teruk dari Abdullah.

16. Orang Melayu juga tidak menyokong Najib. Selangor yang di ketuai beliau kalah lebih teruk berbanding tahun 2008. Melayu yang menyokong BN hanya lah sebab mereka takut Anwar akan melantik Kit Siang sebagai TPM.

17. Namun di sebalik semua itu saya terus menyokong Najib. Di dalam beberapa pertemuan dengan beliau, saya beritahu bahawa strategi yang di gunakan beliau adalah salah tetapi pendapat saya tidak di hiraukan. Sebelum pilihanraya 2013 saya pernah memberitahu beliau bahawa jika prestasi beliau lebih teruk dari Abdullah maka beliau harus lah meletak kan jawatan.

18. Tetapi apabila beliau gagal saya memberitahu rakyat supaya terus menyokong beliau. Di sebalik apa pun yang berlaku saya bersedia untuk menyaksikan beliau terus kekal mengetuai BN pada PRU ke 14.

19. Tetapi hari ini dengan segala kontroversi yang melanda, saya yakin BN akan tewas jika masih di terajui oleh beliau.

20. Ada pelbagai perkara berkenaan perwatakan peribadi nya yang pada pendapat saya tidak betul. Tetapi saya bersedia untuk memandang ke tempat lain termasuk lah kehidupan mewah dan keterlaluan beliau beserta isteri.

21. Tetapi apabila beliau tidak boleh menjelaskan kemana hilang nya berbillion Ringgit dan penglibatan beliau dengan individu individu yang meragukan di dalam pengurusan 1MDB, maka saya merasakan beliau tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri bagi negara ini.

22. Di dalam blog saya yang akan datang, saya akan menjelaskan bagaimana berbillion ringgit hilang di bawah Najib.

Semakin jelas cetusan rasa Tun M bahawa dia amat sayang kepada bangsa dan negara. Tidak timbul soal dia merosakkan reputasi DSNR jauh sekali mahu menjatuhkannya. Apa yang dia bangkitkan ialah DSNR semakun lemah dan merugikan bangsa Melayu. 

Dan lagi kita dapat lihat idea Tun M masih relevan ...


TUN DR MAHATHIR jelas seorang pemimpin yang mempunyai visi masa depan yang cemerlang. Visi bagaimana Malaysia dengan menggunakan kelebihan yang ada menjadi lebih mampu bersaing dengan jiran-jirannya di pasaran global. Sesungguhnnya Malaysia memang memiliki kelebihan yang banyak berbanding dengan Singapura , jiran terdekatnnya. Namun Singapura telah mengambil kesempatan daripada kelemahan Malaysia untuk menjadikan kedudukan kita terperuk .

Di tambah dengan kelemahan para pemimpin kita yang banyak tunduk kepada kehendak Singapura. Pembinaan jambatan bengkok mampu untuk menyelesaikan banyak masalah di Selat Teberau. Sesungguhnya Tambak Johor yang dibina pada tahun 1924 oleh pihak British itu telah ketinggalan zaman dan amat tidak sesuai lagi dengan tuntutan semasa. Itu disedari oleh Singapura. Namun kerana langkah-langkah strategik yang lebih menguntungkan Singapura ia dianggap merugikan Singapura dalam persaingannya dengan Malaysia .

Visi Tun M yang sangat bijaksana itu tidak dilaksanakan atau lebih tepat digagalkan oleh para pengganti yang beliau lantik sendiri ke tampuk kuasa. PM Abdullah Badawi membatalkan rancangan membina jambatan bengkok itu.Akibatnya kerajaan terpaksa membayar ganti rugi kepada kontrektor yang telah pun dilantik. Begitu juga dengan PM Najib mendiamkannya atas alasan Singapura tidak setuju. Tun Dr M menyatakan adalah amat memalukan Malaysia apabila tunduk kepada tekanan Singapura.

@@@

Sudahlah mendapat bekalan air dari negara ini, kini mereka menggunakan kemudahan ini untuk mengugut, Atas alasan paip bekalan air tersebut Singapura berpura2 tidak mempersetujui cadangan Malaysia. Padahal mereka ingin menggunakannya sebagai tawar menawar untuk mendapat sesuatu yang lebih besar, sesuatu yang sukar kita terima seperti pembekalan pasir dan laluan jet tentera mereka. 

Dari sini kita dapat melihat kejahatan Singapura dan secara tidak langsung kita juga dapat melihat kelemahan pemimpin kita. Mampukah PM kita melakarkan tekanan kepada Singapura yang selama ini tidak pernah sensitif menjaga keharmunian hubungan? Mereka adalah Yahudi timur? Hanya Tun M sahaja yang berani menyanggah mereka. 

###

ARKIB : 27/06/2010

Sultan mahu jambatan ganti Tambak Johor

JOHOR BAHRU 26 Jun - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar hari ini mahu Kerajaan Persekutuan mempertimbangkan semula rancangan asal pembinaan jambatan menggantikan Tambak Johor.

Sultan Ibrahim bertitah, usaha menaik taraf Tambak Johor dengan membina jambatan tersebut amat penting bagi institusi Kesultanan Johor dan sentiasa ditunggu-tunggu oleh rakyat negeri ini sejak dahulu.

"Saya yakin seluruh rakyat Johor berasa gembira dengan terbinanya bangunan JB Sentral yang serba lengkap dan indah ini, namun masih terdapat kekurangan dan kecacatannya apabila komponen utamanya iaitu jambatan masih belum dilaksanakan hingga hari ini.

"Sekali lagi, saya ingin menyeru kerajaan Persekutuan agar dapat mempertimbangkan rancangan asal pembinaan jambatan yang ditunggu-tunggu oleh rakyat Johor," titah baginda.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...