“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan ugama kami”. - ayat 10 alKahfi

12 October 2011

PM baru setelah runtuhnya UMNO



Ahli kabinet Baru

Lim Kit Siang sebagai pemimpin di parlimen, Ngeh Koo Ham ahli Parlimen Beruas merangkap pengerusi DAP negeri Perak dan ahli parlimen Seremban John Fernandez diletakan dalam Jabatan Perdana Menteri, dalam ketiga-tiga orang ini mengikut senioriti Lim Kit Siang adalah Perdana Menteri.

Dalam kabinet banyangan itu juga, presiden DAP merangkap ahli parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh berpeluang besar memegang jawatan Menteri Dalam Negeri, ahli parlimen Cheras Tan Kok Wai dipertanggungjawabkan untuk Menteri Pengangkutan, ahli parlimen Puchong Deo Gorbind Singh akan mengawasi Menteri Kerja Raya dan Hasil Tani, ahli parlimen Bakri Er Teck Hwa akan mengawasi hasil Sumber Asli, dimana Menteri Sumber Tenaga, Kehijauan dan Industri akan disandang oleh ahli parlimen Port Klang Charles Santiago.

Ahli parlimen Seputeh Teresa Kok akan menjaga Kementerian Perdagangan dan Antarabangsa, ahli parlimen Bandar Melaka Sim Tong Him menjaga Kementerian Pertanian dan Asas Tani, ahli perlimen Jelutong Ooi Chuan Aun menjaga Kementerian Perdagangan, ahli parlimen Bukit Mertajam Chong Eng menjaga Kementerian Pelajaran, pengerusi DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow akan menjaga Kementerian Sains, Industri dan Inovasi.
sumber: Akhbar: China Press

Sudi sudikanlah diri mendekati mereka kerana mereka bakal menjadi orang kuat Malaysia masa hadapan. Mereka begitu bersemangat mengambl alih Malaysia dari orang Melayu. Tentulah dengan bantuan PAS dan PKR.

Kelihatan mereka semakin berani dan bernafsu besar. Orang Melayu pada mereka hanya layak menang sorak dan terus berkhayal, tugas selebihnya akan diserah kepada bangsa asing yang akan menjamin ketenteraman, keharmonian dan kemakmuran negara. PAS UMNO atau PKR hanya menjadi makanan kepada mereka melalui corak dan susun atur politik yang amat licik. Akan terlihat bangsa Melayu yang bangang dan tongong ini  dipersenda dengan penuh hilai tawa, Melayu bangsa bodoh dan malas.

Bagi PAS, itu semua tidak menjadi soal kerana hasrat mereka tercapai sudah, mereka berjuang hanyalah untuk menjatuhkan UMNO, seteru mereka. Ada dikalangan mereka berkata, lebih baik bagi orang Cina memerintah jika dapat berlaku lebih baik dari UMNO. Ini menunjukkan mereka tidak peduli siapa yang bakal menjadi PM nanti. Begitu hebatnya pengikut PAS. Masalahnya, mereka belum lagi memerintah, bagaimana untuk tahu mereka lebih baik dari UMNO?

Jika tidak kerana PAS dan PKR, adalah mustahil DAP dapat kuasa. Kini PKR semakin merosot dan PAS pula tidak mampu menggoyah DAP. DAP yang memegang jumlah kerusi terbanyak lebih layak menjadi "tuan" kepada PKR dan PAS. Berlakulah sebuah kesah "adegan yang tak suka dilihat..." . Siapa menggunakan siapa?

Selamatkan agama Islam dibawah tadbiran DAP? PAS dan PKR kena jawab sendiri.

UMNO juga memakin kelamkabut kerana rata-rata pemimpin mereka mabuk duit. DSAI semasa menjadi TPM dulu melesapkan berbillion wang negara (not 500 dan 1000 sebelum dimansuhkan oleh kerajaan). Semua orang tahu kerja kebinet UMNO/BN. Sama ada terdedah atau tidak. Kalau DSAI masih dalam BN sekarang, tiada siapa yang tahu. Itulah masalah BN yang kini terkedu dan bimbang kehilangan kuasa.

DSN tidak akan mampu merubah keadaan kerana bimbang disabotaj. Rakyat benci kepada BN kerana faktor ini. Kejatuhan BN juga akan bergantung kepada sejauh mana mereka dapat membersihkan ahlinya (terutama pemimpin) dari mengaut wang negara, malangnya ia sudah jadi budaya sejak lama. Jika ada sesaorang negarawan yang bersih dan bijak dalam pentadbiran menjadi ketua BN, nescaya BN akan selamat. Soalnya bagaimana BN hendak membersihkan diri?

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...