“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan ugama kami”. - ayat 10 alKahfi

01 January 2012

tahun baru - Dr Hasan Ali gegar lagi bengangkan DAP

18 pelanggan minum arak ditahan Hasan Ali sertai operasi serbu pusat hiburan
Oleh Safeek Affendy Razali, Siti Sofia Md Nasir dan Mohd Azri Affendy Abd Samat





2012/01/01
SHAH ALAM: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan 41 pengunjung beragama Islam di dua pusat hiburan di Mutiara Damansara dan Petaling Jaya dalam ‘Ops Mungkar’ kerana melakukan kesalahan jenayah syariah, awal pagi semalam.

Mereka yang ditahan didapati melanggar Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 dan 18 termasuk enam wanita akan dihadapkan ke mahkamah kerana kesalahan meminum arak selain 23 lagi dikenakan kaunseling.

Operasi diketuai Ketua Pengarah JAIS, Marzuki Hussin dan turut disertai Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Istiadat Melayu dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali.
Hasan berkata, mereka yang ditahan itu berusia antara 18 hingga 58 tahun dan mereka yang memerlukan kaunseling itu termasuk 13 wanita akan dipanggil memberi keterangan pada 11 dan 12 Januari ini sebelum diberikan tarikh yang sesuai untuk kaunseling.

Katanya, operasi yang dibantu polis Bukit Aman itu dilaksanakan selepas mendapat maklumat mengenai aktiviti bercanggah syariah dilakukan individu Islam di pusat hiburan terbabit termasuk di sebuah hotel terkemuka di Petaling Jaya.

“Operasi ini tertumpu kepada orang Islam selari dengan peruntukan Enakmen Jenayah Syariah 1995. Kita dapat lihat dengan jelas ada hiburan dan ada minum-minum (arak). Hasilnya, Ops Mungkar itu setakat ini mendapati ada bukti kukuh mendakwa individu terbabit, ” katanya.

Hasan berkata, semua yang ditahan akan dimaklumkan kepada ahli keluarga mereka untuk diikat jamin.

Selain itu, Hasan menafikan pembabitannya dalam operasi itu ada kaitan dengan kontroversi membabitkan dirinya beberapa minggu kebelakangan ini, sebaliknya ia menunjukkan komitmen bersama khususnya penguatkuasaan JAIS.

“Selama ini saya memang serahkan semua operasi atas sebab keselamatan serta bagi memastikan kejayaan kepada semua operasi yang dilakukan. Saya terbabit secara langsung pada hari ini untuk melihat dan menentukan Prosedur Operasi Standard (SOP) kita dipatuhi, " katanya. ~ BH

1 comment:

  1. mengapa hasan ali sangat fanatik dan ekstrem dalam hal agama. so macam itu selangor susah maju.nik aziz & hadi lagi besar daripada beliau. tetapi tidak macam beliau. kalau beliau mahu macam itu, lebih baik masuk umno yang fanatik dengan islam. hadi & nik aziz mahu negara kebajikan bukan negara islam. hasan mesti dengar cakap mereka.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive