“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan ugama kami”. - ayat 10 alKahfi

28 October 2011

MATRIX dan ILUSI Kehidupan





Matrix ada di mana-mana sahaja, iaitu segala yang ada di sekeliling kita. Anda boleh lihat ke luar tingkap, atau  menghidupkan televisyen. Anda boleh merasainya apabila anda pergi ke mana-mana sama ada tempat kerja, taman atau ke tempat peribadatan, juga apabila anda membayar cukai anda. Ia hanyalah pemandangan dan perasaan yang  ditarik ke dalam penglihatan anda yang telah membutakan anda dari melihat kehidupan sebenar. 

Fikiran hanya boleh menyedari kebenaran (perkara sebenar) melalui pemahaman mendalam tentang Islam: iaitu satu cara hidup yang membolehkan orang-orang yang beriman melihat dengan jelas setiap penyamaran, perbutaan dan pemikiran berbentuk materialistik yang wujud di dunia ini dan sebaliknya memberi tumpuan kepada kehidupan yang sebenarnya iaitu akhirat.

Firman Allah dalam surah Al Hadiid (20): Allah Yang Maha Kuasa telah memberitahu manusia: "Kehidupan dunia ini hanyalah hiburan "

"Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Quran 57:20).



Oleh itu Islam telah dengan tegas memberi amaran bahawa kehidupan ini penuh dengan "permainan tipudaya" yang semestinya amat tidak bernilai. Manusia terkeluar dari memikirkan dan mencerminkan kewujudan mereka, yang akhirnya mengalihkan mereka dari kebenaran (Islam). Kewujudan yang singkat ini dipenuhi segala yang sia-sia dan akhirnya mengalihkan orang-orang yang beriman daripada mengingati akhirat dan menghalang mereka daripada mengikuti perintah-perintah Allah. 

Perhiasannya termasuklah harta benda yang mana orang-orang yang jahil (degil dengan kejahilannya) telah terdorong, tertarik dan terperangkap (terikat) dengan:kemewahan hidup seperti pakaian, kereta, dan pelbagai harta benda. Menjadi orang yang suka berbangga-bangga tentang akaun bank mereka, keagungan kekayaan mereka dan pencapaian anak-anak mereka;. Mereka saling bersaing dalam memperoleh kekayaan (berlumba-lumba) yang  mennimbulkan kemurkaan Allah. Saling suka menunjuk-nunjuk  kekayaan mereka berbanding berusaha untuk hampirkan diri  kepada Allah 

Allah telah membuat peumpamaan tentang kenikmatan yang diperolehi oleh petani dan Dia juga menjelaskan bahawa sama seperti petani yang gembira melihat tanaman mereka subur dan berkembang, pertumbuhan ini adalah bersifat sementara (tanaman akan binasa), begitu juga, seperti dunia ini juga adalah sementara, semua harta benda kita akan hilang seumpama jerami yang terbang ditiup angin. 

Hanya amalan kita akan kekal bersama kita, dan perbuatan-perbuatan kita yang baik sahaja dikehendaki oleh Allah, bukan kekayaan kita. Oleh itu, gunakan akal yang telah Allah kurniakan. Sedarkan diri dan pastikan langkah perjalanan berada di atas landasan yang betul.  Hati yang sedar hanya berhasrat untuk mendapat keredaan Allah dan tidak akan sekali-kali membenarkan dirinya dikawal oleh dunia materialistik 

Kita diperangkap untuk mempercayai bahawa dunia ini sebenar-benar tempat kediaman. Kita ditayangkan oleh media dengan imej yang salah tentang kehidupan yang sempurna dan kita dengan bodohnya mengguna pakai nilai-nilai yang tidak bernilai seperti itu dan seolah menjual Islam, walau bagaimanapun, fikiran orang yang beriman tetap menyatakan semua di dunia ini akan binasa dan mereka menghindar diri dari keinginan duniawi seumpama keinginan untuk memiliki kereta mewah, Ferrari atau meniru mencontohi gaya hidup (atau menyembah) pelakon-pelakon terkenal seperti Brad Pitt atau Catherine Zeta-Jones. 

Semua ini adalah mentaliti yang lemah, apabila dia meminta Agent Smith untuk meletakkan dia kembali ke dalam Matrix kerana dia mahu menjadi "kaya ... anda tahu, seseorang yang penting, seperti seorang pelakon." Islam sebaliknya mengutuk pemikiran sia-sia sedemikian dan mengingatkan orang-orang yang beriman bahawa hidup ini adalah sementara dan tempat tinggal yang lebih baik menanti mereka di akhirat. 

Nabi Muhammad saw berkata: "Dalam kehidupan ini adalah seperti orang asing atau pengembara." kata-kata ini mengingatkan orang-orang yang beriman bahawa kitai tinggal untuk sementara di dunia ini dan kita haruslah hidup seperti musafir, dengan mengambil hanya sekadar perlu dan perlakukan kebaikan, untuk kita sampai ke syurga iaitu destinasi kita yang diingini. 

Umat ​​Manusia boleh dengan mudah terperangkap dan hilang dalam dunia ini dan lupa bahawa ada sebab yang lebih besar di sebalik kehidupan ini. Di dunia kita hidup dalam umpama dalam Matrix dan hanya Islamlah yang dapat mendedahkan kita kepada realiti. 

Untuk memilih Islam mungkin sukar bagi orang-orang yang tidak boleh melihat di luar ilusi dunia ini, tetapi ianya adalah satu pilihan mudah bagi mereka yang memahami mesej Islam. Tiada siapa yang berkata bahawa kehidupan di dunia ini mudah, ia ujian yang akan memutuskan status kita di akhirat . 

Ujian ini adalah serupa dengan ujian dimana Morpheus mencabar Neo dalam "The Matrix". Sebagai Morpheus memberi Neo dua pil, beliau menjelaskan: 

take the red pill, stay in wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes…all I am offering is the truth, nothing but the truth.” The blue pill is the easy way out because, as Cypher proclaims, “Ignorance is bliss”; but the red pill is the truth that will help Neo escape the deceitful Matrix. This red pill is like Islam, as it exposes us to the truth behind this illusionary world. Morpheus avows, “I’m trying to free your mind, Neo. But I can only show you the door. You’re the one who has to walk through it.”

"Ambil pil biru, penamat segala cerita, anda bangun dari katil anda dan percaya apa sahaja yang anda mahu percaya. Pil merah, tinggal di dunia ajaib dan saya menunjukkan kepada anda sejauh mana dalamnya lubang arnab ... Saya menawarkan kebenaran, tiada apa-apa melainkan yang benar "pil biru adalah cara yang mudah seperti kenyataan Cypher. "Kejahilan adalah kebahagiaan "

Tetapi pil merah adalah kebenaran yang akan membantu  Neo melarikan diri dari Matrix yang menipu. Pil merah seperti Islam, kerana ia mendedahkan kita kepada kebenaran di sebalik dunia ini semata sebuah ILUSI.

Morpheus berkata, "Saya cuba untuk membebaskan fikiran anda, Neo. Tetapi saya hanya dapat menunjukkan pintu. Anda yang akan berjalan melaluinya. "

Begitu juga, Allah telah berkati kita dengan Islam sebagai sumber petunjuk kepada kebenaran. Terpulang kepada kita untuk memilih pil yang betul.



Apa sebenarnya yang ada di luar MATRIX? ..... laluilah pintu yang ditunjukkan........  itulah hakikat (kebenaran)...

petikan dari wake up project  Its the awakening moment for whole world. Now is the time that everyone must know the truth before its too late.

See the truth that is right before you. We offer you the RED pill. Wakeupproject is for those who function outside the box. This is an outlet for people of all races, all cultures, all backgrounds to come together to discuss, debate, conspire, and unite. Feel free to submit your own post at wakeupproject. If you email them, they will be posted at our discretion. Send your post to theprojectwakeup@gmail.com. please support wake up project by promoting this website. WakeupProject wikipedia links are provided below. You can send link of wakeup project to your friends and family. Free yourself, let your voice be heard, open your eyes and WELCOME to the Project:Wake-Up!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...